In deze ingrijpende tijd krijgen wij allemaal in meer of mindere mate te maken met de gevolgen van het coronavirus. Onzekerheden en zorgen over gezondheid, werk, inkomen of wellicht uw onderneming; er is veel wat op u afkomt.   

Onze aandacht gaat in deze bijzondere periode uit naar de zorg voor onze klanten en medewerkers. Vragen of verzoeken van klanten, monumenteigenaren en partners vangen wij zo goed mogelijk op. Wij werken er hard aan om alle vragen en verzoeken snel te beantwoorden. Het is wel mogelijk dat u langer moet wachten op een reactie van ons.

Ook willen wij onze medewerkers een veilige werkplek bieden, daarom werken bijna alle medewerkers vanuit huis. Vanuit hun thuiswerkplek kunnen zij u de volledige dienstverlening bieden.

Vanuit ons Corona Care Team staan wij voor u klaar om uw vragen over de gevolgen van de maatregelen tegen het coronavirus te beantwoorden en waar nodig u te ondersteunen.

Ook kunt u bij het Corona Care Team terecht voor de Opengestelde Monumenten-Lening. Met deze leenfaciliteit kunnen eigenaren van opengestelde rijksmonumenten de inkomstenderving als gevolg van de coronamaatregelen onder gunstige voorwaarden financieren. 

Stel uw vraag aan ons Corona Care Team

Om u zo goed mogelijk verder te helpen kunt u uw vraag hieronder naar ons versturen. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Bellen kan ook, via 088 253 91 70

 
1 Begin 2 Voltooid
Wij gebruiken uw persoonsgegevens alleen om u te helpen bij de vragen die u heeft over het coronavirus en het Restauratiefonds. Lees hier de privacyverklaring.

Andere monumenteigenaren stelden ons deze vragen

Uitstel van betaling

Welke oplossing biedt het Restauratiefonds als ik betaalproblemen heb of verwacht als gevolg van het coronavirus?

Als u als gevolg van de maatregelen tegen het coronavirus betaalproblemen hebt of verwacht dan bieden wij de mogelijkheid om zes maanden de betaling van rente en/of aflossing uit te stellen. Voordat wij uitstel van betaling verlenen hebben wij altijd eerst persoonlijk contact met u om uw situatie te bespreken.

Hoe vraag ik uitstel van betaling aan?

Als u uitstel van betaling bij ons wilt aanvragen, stuur dan een e-mail naar binnendienst@restauratiefonds.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk telefonisch contact met u op. Neem in uw e-mail een omschrijving van uw situatie, leningnummer, monumentenadres en telefoonnummer op. 

Hoe wordt de opschorting weer ingelopen?

Voor het inlopen van achterstallige rente en aflossing maken wij individuele afspraken met u.

Welke gevolgen kan uitstel van betaling voor mij hebben?

De betalingsregeling kan fiscale gevolgen voor u hebben. Neem hiervoor tijdig contact op met uw tussenpersoon of een fiscaal adviseur. En als een betalingsregeling langer dan vier maanden duurt, dan moeten wij hiervan melding maken bij de BKR.

Wat gebeurt er als ik een BKR-registratie krijg door de coronacrisis?

Voor meer informatie over uw BKR-registratie verwijzen wij naar de website van BKR. Lees meer.

 

Mijn lening bij het Restauratiefonds

Kan ik een tussentijdse renteherziening aanvragen?

Ja, dat kan. Wij maken voor u een nieuw rentevoorstel en berekenen of er vergoeding verschuldigd is. De vergoeding dekt de rente-inkomsten die het Restauratiefonds misloopt, omdat het rentecontract eerder dan afgesproken wordt aangepast. Na ontvangst van de verschuldigde vergoeding kunnen wij de rente zoals overeengekomen voor u aanpassen en bevestigen. 

Over een nieuwe aanvraag bij het Restauratiefonds

Ik wil graag een gesprek aanvragen met een accountmanager. Wat zijn de mogelijkheden?

Als u graag een van onze accountmanagers wilt spreken, neem dan contact met ons op via 088 253 90 20, dan kijken wij samen met u hoe de afspraak het beste kan plaatsvinden. Mogelijk kan dit via videobellen. 

Kan ik een nieuwe aanvraag voor een financiering indienen?

Ja dat kan, via onze website kunt u starten met uw financieringsaanvraag.

Heeft u hulp nodig bij het doen van de financieringsaanvraag? Neemt u dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Leenfaciliteit voor opengestelde monumenten

Er is meer informatie over een nieuwe leenfaciliteit die het Restauratiefonds gaat aanbieden aan eigenaren van opengestelde rijksmonumenten, die zijn getroffen door de uitbraak van COVID-19. 

Kees-Jan Dosker, directeur Restauratiefonds, over de gevolgen van het Coronavirus