Corona Care Team
In deze ingrijpende tijd krijgen wij allemaal in meer of mindere mate te maken met de gevolgen van het coronavirus. Onzekerheden en zorgen over gezondheid, werk, inkomen of wellicht uw onderneming; er is veel wat op u afkomt.

Onze aandacht gaat in deze bijzondere periode uit naar de zorg voor onze klanten en medewerkers. Vragen of verzoeken van klanten, monumenteigenaren en partners vangen wij zo goed mogelijk op.
Ook willen wij onze medewerkers een veilige werkplek bieden, daarom werken bijna alle medewerkers vanuit huis. Vanuit hun thuiswerkplek kunnen zij u de volledige dienstverlening bieden.
Vanuit ons Corona Care Team staan wij voor u klaar om uw vragen over de gevolgen van de maatregelen tegen het coronavirus te beantwoorden en waar nodig u te ondersteunen.
Ook kunt u bij het Corona Care Team terecht voor de Opengestelde Monumenten-Lening. Met deze leenfaciliteit kunnen eigenaren van opengestelde rijksmonumenten de inkomstenderving als gevolg van de coronamaatregelen onder gunstige voorwaarden financieren.
De Opengestelde Monumenten-Lening is een tijdelijke stimuleringsmaatregel. Uiterlijk 31 december 2021 moet deze lening daarom gepasseerd zijn bij de notaris. Dien daarom uiterlijk 1 december 2021 uw aanvraag bij ons in.
Stel uw vraag aan ons Corona Care Team
Om u zo goed mogelijk verder te helpen kunt u uw vraag hieronder naar ons versturen. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op. Bellen kan ook, via 088 253 91 70.
Leenfaciliteit voor opengestelde monumenten
Er is meer informatie over de leenfaciliteit die het Restauratiefonds heeft aangeboden aan eigenaren van opengestelde rijksmonumenten, die zijn getroffen door de uitbraak van COVID-19.
Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Voor klanten
-
Als u als gevolg van de maatregelen tegen het coronavirus betaalproblemen hebt of verwacht dan bieden wij de mogelijkheid om zes maanden de betaling van rente en/of aflossing uit te stellen. Voordat wij uitstel van betaling verlenen hebben wij altijd eerst persoonlijk contact met u om uw situatie te bespreken.
-
Als u uitstel van betaling bij ons wilt aanvragen, stuur dan een e-mail naar binnendienst@restauratiefonds.nl. Wij nemen dan zo snel mogelijk telefonisch contact met u op. Neem in uw e-mail een omschrijving van uw situatie, leningnummer, monumentenadres en telefoonnummer op.
-
Voor het inlopen van achterstallige rente en aflossing maken wij individuele afspraken met u.
-
De betalingsregeling kan fiscale gevolgen voor u hebben. Neem hiervoor tijdig contact op met uw tussenpersoon of een fiscaal adviseur. En als een betalingsregeling langer dan vier maanden duurt, dan moeten wij hiervan melding maken bij de BKR.
-
Voor meer informatie over uw BKR-registratie verwijzen wij naar de website van BKR.
-
Ja, dat kan. Wij maken voor u een nieuw rentevoorstel en berekenen of er vergoeding verschuldigd is. De vergoeding dekt de rente-inkomsten die het Restauratiefonds misloopt, omdat het rentecontract eerder dan afgesproken wordt aangepast. Na ontvangst van de verschuldigde vergoeding kunnen wij de rente zoals overeengekomen voor u aanpassen en bevestigen.
-
Als u graag een van onze accountmanagers wilt spreken, neem dan contact met ons op via 088 253 90 20, dan kijken wij samen met u hoe de afspraak het beste kan plaatsvinden. Mogelijk kan dit via videobellen.
-
Ja dat kan, via onze website kunt u starten met uw financieringsaanvraag.
Heeft u hulp nodig bij het doen van de financieringsaanvraag? Neemt u dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag.

Kees Eijrond is een bevlogen eigenaar van een monumentaal winkelpand in de binnenstad van Utrecht. Hij vertelde ons het volgende:
Als eigenaar van het pand De Winkel van Sinkel aan de Oudegracht in Utrecht, Nederlands eerste warenhuis, ben ik zeer ingetogen met de wijze waarop het Restauratiefonds in deze coronacrisis eigenaren van rijksmonumenten bijstaat om de kasstroom in stand te houden.
Als eigenaar heb ik huurders tegemoet willen komen in de coronacrisis door huuraanpassingen. Via mijn relatie bij de Triodos Bank kwam ik erachter dat het Restauratiefonds een speciale kredietlijn heeft opgezet om monumenteneigenaren de coronacrisis door te helpen.
Ik ben onder de indruk van de snelheid en vakkundigheid waarmee het Restauratiefonds mijn dossier heeft behandeld en ben hen daar zeer erkentelijk voor.
Handige links

Handige links
Wij realiseren ons dat er veel informatie op u afkomt in deze periode, daarom hebben wij een aantal links voor u op een rij gezet naar informatie die mogelijk voor u relevant kan zijn.
- Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) (UWV)
- Voorlopige aanslag wijzigen (Belastingdienst)
- Belastingmaatregelen voor ondernemers (inclusief zzp’ers) (Belastingdienst)
- Meestgestelde vragen Ondernemers (KVK-Coronaloket)
- Corona en erfgoed (RCE)
- Corona en hypotheek (Consumentenbond)
Inspirerende verhalen
Inspirerende verhalen
Wilt u meer lezen over ervaringen van andere monumenteigenaren die gebruik maakten van de leenfaciliteit?


Deze eigenaren maakten gebruik van de Opengestelde Monumenten-Lening
Hieronder vindt u een aantal filmpjes van ondernemers die gebruik maakten van de leenfaciliteit.